lördag, februari 12, 2011

Back at my paradise, Koh Tao.

Hej svej i lingonskogen! Da var det dags igen med en liten uppdatering.

Spenderade 3 natter pa Phi Phi och delade rum med de 2 kanadensiska tjejerna i 2 natter och sen stannade jag och Renate yterliggare en natt. Phi Phi var sa mkt battre an sist jag var dar. Nu bodde vi mitt i smeten pa den "ratta" sidan av on och hade shopping, restauranger och all party omkring oss. Ca 5 min promenad till stranden. Mkt najs! Stallet var som jag skrev inte riktigt en hojdare. Hade bade det ena och det andra djuret pa rummet men det funkade i nagra natter.

Var forsta dag lag vi bara pa stranden och chillade och gick sen och at pa den dar restaurangen Papaya som jag blev rekommenderad att ata pa. Jag beratta om massaman curry for dessa kanadensiska tjejerna Elyse and Lysa, om hur gott det var och at vi var tvungna att ga dit. Dom ALSKADE det! :). Och massaman'en var riktigt god dar sa vi at faktiskt dar 2 kvallar i rad.

Vi festade aven forsta kvallen - gud vad jag hade langtat efter buckets! It was awesome :). Hade en riktigt kul kvall. Men man fick en liten shock.. Alla utestallena stanger?stanger av musiken runt 01-01.30 :O. Jag blev helt chokckad och tankte va fan ar detta... Och anda alskar alla Phji Phi?! Men vi hittade ett stalle pa stranden dar vi hangde med nagra andra och hade det hur trevligt som helst. Den enda musik som kunde urskiljas var bongotrummorna - mkt mysigt om jag far saga det sjalv.

Andra dagen akte vi 4 tjejer pa en snorkeltripp. Vi bokade heldag och var ivag mellan 09-18.30 (gissa om vi var trotta.... ). Pa baten var vi ca 10 pers och dar traffade vi 2 helt underbara gay-killar fran Tyskland. Vi hangde med dom resten av tiden pa Phi Phi och hade sa himla trevligt! Dom var verkligen sa jakla roliga och trevliga at snacka med.
Sa vi stannade pa massa olika stallen och lag pa stranden, snorklade, stannade pa Monkey Island (dar vi tyvarr inte fick se nagra apor) och bara hade det allmant skont och trevligt.

Pa kvallen gick vi som sagt till Papaya (var ju tvungna att introdusera massaman for killarna fran Tyskland oxa, and the loved it! ;)). Sen var det fest igen... Och det roliga ar, att var du an gar ut i Asien sa spelar dom ungefar samma musik. Bade pa utestallena i Filli och har i Thailand sa ar det ungefar samma braiga musik. Underbart, for det far dig att kanna dig hemma overallt :).

Dagen efter, var sista dag innan resedagen, spenderade vi a Long Beach som ar en o pa andra sidan on. Vi gick dit tillsammans, genom djungeln :O, med Matthias och Mathias (killarna fran Tyskland) och bara slappade och hade det skont hela dagen. Stannade dar lange och sen tog vi alla massage tillsammans pa kvallen och sen at god mat pa en mysig restaurang.

Dagen efter det, alltsa igar, gick baten fran Phi Phi klockan 15.30, och Renate dok sa jag hade hela dagen sjalv. Slappade pa stranden hela dagen efter att jag checkat ut. Sen var jag ju tvungen at duscha innan det var dags att resa. Smart som jag ar sa hade jag letat reda pa ett stalle dar du kunde betala 30baht for att fa duscha sa dit gick jag nar det var dags. Tror ni inte att duscharna var sonder?! My godh, tankte jag.. Jag var helt svettig och full av saltvatten. Sa vad gor man inte som sann backpacker? Jo, jag stallde mig ovanfor handfatet och och tvattade overkroppen och sen gick jag in pa toaletten och tvattade nederkroppen med slangen dom har till at spola toaletten nar man gjort nr2. Det var kanske inte den skonaste duschen jag haft, men det var fantamej battre an inget.. :). Sen var jag redo for att lamna Phi Phi efter lite rod curry-gryta i magen. Kan ju papeka att det tog ungefar 10 min, med den dar tunga vaskan pa ryggen, innan jag ver genomsvettig igen. Men jag klagar inte pa varmen, absoluuuut inte!

Sa vi tog alltsa bat fran Phi Phi-Krabi, Fran Krabi akte vi minivan till Surathani for att sen ta natbat darifran. Detta kostade oss 950 baht/pers. Billigt och bra! Sa den har nattbaten, den var jag riktigt radd for! Har hort sa manga historier om den, som at man ligger i kister och hela den biten, men det var inte alls farligt. Snarare tvartom! Vi traffade en jattetrevlig tjej fran Amsterdam, Yvonne, som vi nu hanger med, och vi 3 fick alla vars en plats pa uper deck. a uper deck fanns dar 40 jattesmala (och tunna!!) madrasser. Pa nedanvaningen fanns ungefar 3 ggr sa manga. Det var hur mysigt som helst och det kandes lite som at vi alla var pa lager eller nanting - mysigt! :). Dessutom sparade vi pengar for boende den natten och det gillas ju alltid. Baten lamnade Surathani kl. 23.00 och vi var framme pa Tao kl. 07.00 imorse.

Sa val har, i mitt alskade paradis, drog vi 3 till SB Cabana (mitt favvohostel har pa on) och fick vars ett rum (efter lite om och men dock.. Jag fick forst ett och sen letade vi rundor till dom andra, men 2 timmar senare lyckades aven dom fa vars ett rum pa SB). Japp, nu har jag eget rum, och det ar for att jag kanner att jag bara vill vara denna veckan och inte behova anassa mig, kompromissa och sa. Det ar ju trots allt min sista vecka och da vill jag bara njuta. och kanna att det ar min semester.. Ibland kan det bara vara skont at sova sjalv. Givetvis kommer vi hanga dagarna i anda, men som sagt, det ska bli skont med eget rum.. :). 400 baht betalar vi for vars ett eget dubbelrum - thats soo good!

Sa just nu sitter jag och Yvonne har pa internet och uppdaterar vara bloggar. Legat pa stranden idag och snart blir det lunch. Yvonne har aldrig varit har, sa ikvall ska jag visa henne dom basta stallena pa on! Vi skamtade om att jag var som en privat guide, haha.. Man har ju lite koll efter dom 3 gangerna man varit har nu :). Sa det blir massaman curry pa Sairee Cottage (fortfarande basta jag nagonsin atit) och efter det ska vi parta loss pa alskade och efterlangtade Lotus Bar. Gonna be awesome! :)

Och om ni undrar.. Ja, jag saknar alla lite mer an vanligt nu. Tror det ar for att jag vet att jag snart ska hem (har 10 natter kvar har i Thailand - galet!! :O) och mitt vardagliga liv snart ar "har". Saknar Jim <3, och alla andra.. Langtar efter er mycket och mer och mer hela tiden..

Love.

Jag och Renate var sista dag pa ljuvliga Boracay.
Pa snorkelturen..
Pa en av alla strander som vi besokte nar vi var pa snorkeltur. Jag ser valdigt vit ut, men sa ar faktiskt icke fallet ;)
Lysa and Elyse
Tycker denna bilden ser sa javla rolig ut for mitt huvud ser valdigt stort ut till resten av kroppen, haha..
fina killarna Mathias and Matthias nar vi var pa Long Beach och slappade
Vackra Phi Phi..
Nattbaten. Visst ser det mysigt ut? :)

8 kommentarer:

  1. du är saknad här hemma också bejb! jättefina bilder... vill se alla! :)

    puss

    SvaraRadera
  2. Det är så roligt att läsa om din resa:)). Underbart, vackra bilder och sjukt vad brun du blivit:))).
    Saknar dig också otroligt mycket här hemma! Men snart ses vi:)).
    Njut nu riktigt den sista tiden med allt som du älskar, buckets, Lotus Bar, snorkla och dyka m.m. :))). Puss <3

    SvaraRadera
  3. Nattbåten ser faktiskt jättemysig ut, inte skabbig som jag föreställde mig! Fiffigt med duschen.XD Men lite rutin av att hålla sig fräsch utan dusch ska man väl ha som festivalare!;)
    Nu blev jag toksugen på thaimat!=P
    Pussar<3

    SvaraRadera
  4. Ps: du ser inte vit ut, brunfis!

    SvaraRadera
  5. Otroligt vad tiden flyger iväg. Känns som en evighet sedan du åkte men ändå inte. Du kommer att ha abstinens besvär hela första veckan hemma. Tur att Jim är där och kan massera och hålla värmelampan undertiden du tar ett glas vin.
    kramar

    SvaraRadera
  6. Många många kramar på alla hjärtans dag min lilla Susanne. Vilka fina bilder det ser så härligt ut så man blir grön, helst idag när det är jättekallt och blåsigt. Kram kram

    SvaraRadera
  7. Vill med sända Dig många kramar på alle hjärtedan! Har precis fått världens finaste kort av barnen...de såg MYCKET högtidliga ut vid själva överlämnandet! Efter vi skypeat i lördags gick jag, barnen&hundarna ut på picknick i solen på "vår" äng som var alldeles vitgnistrande och havet alldeles turkost eller nä blått var det här ja... Iallafall så tänkte, saknade&längtade jag så himla mkt efter dig just då..när jag värmde ansiktet mot solen(allt annat var väl inpackat)och drack en varm kopp choklad tänkte jag på att samma sol faktiskt värmt dig några timmar tidigare. Har eg tänkt på det nästan varje morgon när solen visar sig(japp, ibland händer det!)...att det är samma sol och ibland måne som du ser..blir nästan lite rörd när jag tänker närmre på det. Oki, love you!

    SvaraRadera
  8. Häftigt att du vågar ens åka iväg på sån resa :)

    SvaraRadera