tisdag, februari 08, 2011

Fran Boracay till Phi Phi

Jag vet att jag ar sämst pa att uppdatera! Det har varit så mkt resande nu bara, sa jag har inte hunnit med helt enkelt..


Har lämnat Filippinerna och Boracay for några dagar på Phi Phi islands. Helt oplanerat. Vi skulle tillbaka till Thailand for att vi saknade det så mkt, och planen var då att dra till Samui några dagar och sen avsluta resan på älskade Koh Tao - cant get enough ;). Men så nar vi landade på flygplatsen i Phuket igårkvall så sa vi bara "eh, ska vi ta Phi Phi istället?" och sen var det bokat och klart. Fick hotell 1 natt i Phuket town (hotellet hette AT 9 house. Mkt fräscht och fint. Bästa duschen på lääänge!!) + taxi+färja över till Phi Phi for 800 baht/pers. Helt okej!


Så Boracay då.. Det var underbart. Vi hade ett par missöden på vägen dit som jag berättat om (missade flyg mm) och lite dåligt väder ett par dagar dar i mitten, men förutom det så ar jag väldigt glad for att jag valde att besöka just Filli! Vår sista dag var det helt underbart väder! Så underbart så jag knappt vet om vi haft en enda sådan dag på hela resan. Inte ett moln på himmelen och strålande sol. Låg på playan hela dagen och bara hade det jävligt gott. Träffade några svenska tjejer också som vi hängde med - mkt trevligt! Ena tjejen ville bli polis precis som jag, så jag peppa henne lite :).


Och forutom sol, bad och ytterst lite shoppande (smycken var betydligt billigare där än i Thailand!) så dök vi en dag. Vi vrakdök!! Något av det coolaste jag gjort.. typ ever!


Det var jag och Renate och en dive master som åkte ut med båt tillsammans. Gick ner på 27,5 meter och där nere på botten låg ett långt skepp (typ 30 m kanske?). Vi simmade runt det, över det och in i det 2 ggr. Simmade inne i maskinrummet och i ena kabinen - så jävla coolt! :) Dar var hur mkt fina fiskar som helst, många som jag aldrig ens sett i Thailand så det var väldigt nytt och spännande. Och vilken adrenalinkick :). Kändes som att det var Titanic som man simmade runt, hehe. Loved it! Nog det bästa dyk jag gjort. Fast dyrt.. att dyka på Filli är typ dubbelt så dyrt som på Tao så det blev faktskt bara ett dyk på hela vistelsen där.


Annars då? Träffade många harliga manniskor pa Boracay. Filippinarna är som sagt underbara och mkt, mkt vänliga. Varje gång vi gick ut och festade bjöd bartendrarna på shots och drinkar. Kostade 200 pesos (ca 32 sek) att ga in pa vart favvoställe Summerplaze men då vi hade blivit vän med ena killen i baren så sa vi bara "we're friends of Moxx" och gick in gratis varje gång.. det gäller att ha kontakter, haha.


Fick även gratis hennatatuering där nere (japp, tattoed for life! ;)) av några andra schysta filippokillar som vi hängde med lite dar borta. Mkt trevligt. Man fick så mkt bättre kontakt med det inhemska folket där an vad man får här i Thailand.. och det ar väldans intressant och trevligt.


Men resan igår då?! Den gick nästan som resan dit gjorde.. Gick upp 3 på natten for att hinna med en farja kl 04.00 som skulle ta oss till vårt tidiga flyg. Väl framme vid färjan sa dom att den inte gick forens kl 05. Piss också! Gick upp en hel timme tidigt i onödan. Sov en gnutta på ett par pinnastolar, åkte båt och tog sen flyget mot Manila. Väl i Manila hade vi fått reda på av hon som salde flygbiljetten till oss att det bara fanns EN flygplats i Manila. Bra tänkte vi och bokade nästa flyg 3 timmar efter vi var framme. Nar vi kom fram till Manila sa gick vi direkt till infodisken for att kolla vart vi skulle ta vägen på flygplatsen och fick då reda på att vi var pa fel flygplats - What the FUCK?! Här trodde vi att vi skulle dö.. tills hon informationen sa att det var 2,5 timmars taxifard till rätt flygplats.. då dog vi. Vi hade alltså lite mindre an 3 timmar innan nästa flyg skulle gå och dom sa att vi nog inte skulle hinna. Vi sprang ut, haffade en taxi och bad honom köra fort som F*N. Gissa vad? Vi hann! Jag visste inte om jag skulle skratta eller gråta av glädje. Vi skrattade nog mest och var i chocktillstånd. Vilken underbar känsla. Hann med det flyget och nästa flyg mellan KL och Phuket var inga problem heller.


Jag trodde lite efter förra gången, då vi missade vårt ena flyg, att vi skulle lärt oss att vara supernogranna med att kolla biljetter, info osv, men så gick det såhär ända. Denna gången skyller vi på tanten som sålde biljetten till oss. Hade åkt tillbaka till Boracay och strypt henne om vi missat flyget. True story.


Så nu är vi iaf på Phi Phi. Och som alla vet sa ar det i princip omöjligt att hitta billigt boende här. Här ar "soo busy" som thailandarna sager. Snackade med två kanadensiska tjejer vid piren och bestamde oss for att dela boende. Sa nu har vi ett rum for 3 pers delat pa 4 och betalar 1000 baht/natt. Alltså knappt nagra pengar alls/pers. Mkt bra! Stallet heter cenetery (?) guesthouse och toaletten ska vi inte ens snacka om....

Solat hela dagen på Phi Phis jättevackra strand och vattnet ar sååå varmt. Inte alls så kallt som i östra Thai och Filli. Här är allting mkt varmare. Jättevarmt och soligt och ingen blåst. Lite halvsvettigt om jag får säga det själv...


Ska ut och äta på en restaurang som heter Papaya ikväll som ska ha världens godaste Massaman curry enligt Sue som jag traffade på Tao. Den ska jag mumsa i mig ikväll. Massaman, ahh vad jag saknat dig! Saknat thaimat överhuvudtaget. Filippinsk mat är inget att hänga i granen - pi kisen! Filli har nästan gjort mig tjock av all jävla western food jag ätit. Burgare och pizza och kebab.. gott men icke bra.. och man blir så trott på det! Thaimat daremot, det blir jag icke trott på! Tur jag är tillbaka här... :).

Nä, nu ska jag nog dra och kika en runda i affärerna innan duschen kallar. Ser mkt fram emot en kalldusch (typ forsta gangen).. är saaa jävla varm just nu.


Miss you lots alla! Om ca 2,5 vecka ar jag hemma igen. Kanns jobbigt när jag tanker på det :(. Inte for att jag inte saknar er, men för att jag verkligen trivs i detta land dar man bara kan "vara".... no stress.


<3.

5 kommentarer:

  1. Ja det är inte så ofta men när det väl är så läser man med stor glädje. Skönt att du är tillbaka i Thailand känns som om det är lugnare fast kanske inte...jag vet inte. Njut nu av den sista tiden sola så mycket du kan för här är inte mycket av den varan. Sen kommer du hem som ett solsken och lyser upp våra hjärtan. Kram saknar dig

    SvaraRadera
  2. Awww...så härligt att läsa ditt fina, lååånga inlägg...speciellt att du kommer hem om bara 2,5 veckor förstås(he, he!!!) roligt att du skriver och berättar noga om lite av varje-allt från att dyka i "titanic vrak"=(läskigt!) till att verkligen vilja ta en kalldusch...vilket känns väldigt ofattbart och avlägset....har en tjock kofta på mig och vinden viner utanför även ikväll-det har blåst så in i (HELVETE) det senaste dygnet att jag trodde nästan att taket skulle knaka av inatt. Efter regn kommer solsken=efter en natt med dålig sömn så vaknade jag upp till ett mess från självaste-SUSANNE!!!!åh, min dag kunde inte börja bättre(på lördag är jag hemma på dan så har du möjlighet då så ja då kan vi ju "skype träffas", vilken tid ca är du isåfall ev online...ja vi kan ju se, Luddis kan ha lite koll!) Bara så du vet så är vissa dagar så himla tomma här i utan dig...ja vi är många som saknar dig...snart får du minsann skriva att du längtar hem jättemycket!!! Lots of love,
    sis L

    SvaraRadera
  3. Åh vad det låter härligt! Älskar för övrigt Phi Phi.
    Samui gillade jag inte lika mycket, men Chaweng är bra partyställe sägs det. Tyckte inte det var så vackert där. Jag har verkligen ingen längtan att åka tillbaka (förutom till lyxresorten) och då var det ändå bröllopsresa... Jo, förresten!!! VÄrldens bästa mat ever ever!! Bandara resort - hotell, hade en restaurang vid vattnet som serverade färsk tonfisk (lite sushi stil) med sesam. Jag kan döda för att få smaka den igen. Typ.....

    SvaraRadera
  4. Åh, är så kul att läsa om allt du är med om vännen:). Sååååå roligt att du kommer hem om 2½ vecka, miss you <3.
    Kul, att du är tillbaka i Thailand där du verkar trivas bäst, och där du får dricka massa buckets hihi.
    Fysatan, vad fräckt det lät att dyka så långt ner och till ett gammalt vrak! Helt otroligt ju:)
    Massa pussar och kramar

    SvaraRadera
  5. Ååh, vad glad jag blev när jag surfade in här och såg två nya långa inlägg!!^^ Jag har nog läst det här tre gånger nu, jag vill nästan lura mig själv att jag är med så kul allt låter!;) Kanske inte resestrulet, men ni har verkligen flyt och skills som lyckas lösa det ändå när en annan kanske brutit ihop;P Men vrakdyket!!! OMG vad häftigt!! DET vill jag också göra!
    Haha, "ser fram emot kalldusch" - du har verkligen vant dig vid livet där!;)
    Förstår att det är blandade känslor över att komma hem, men det ska bli skönt att få hem dig tycker jag! Nog för att jag hellre åkt ner till dig, men som sagt, det kommer ju fler tillfällen!:) Puss, längtar!<3

    SvaraRadera