tisdag, februari 01, 2011

Underbara Boracay

Hejsvej. Dags for ett inlagg kanner jag. Jag ar safe and sound pa underbara on Boracay nu. Jag och Renate har fatt ett lyxigt rum med varmvatten - det ni! Vi stormtrivs och det ar underbart att antligen vara har efter nagra helvetiska resedagar. For som jag skrev, vi skulle ju borja med Malapascua och pga det sa tog vi flyget direkt fran Manila till Cebu och stannade dar en natt innan vi skulle bege oss ut till Malapascua.

Sa sagt och gjort var vi i Cebu city. En stad precis som alla andra har i Asien. Mkt trafik och en massa folk. Men anda helt annorlunda fran t.ex. Thailand. Har i Filippinerna ar ca 80% av invanarna kristna. Sa har flortas det hej vilt och alla unga beter sig precis som dom unga i Sverige. I Thailand ar dom flesta buddister och man "far" inte florta, halla hand, pussas offentligt. Inte ens med sin fru/man. Det ar inte fint och gor turister det sa kanner dom sig valdigt offended (svenska ordet?).

Men som sagt var sa ar det helt ok har. Och fillippinarna ar helt galna alltsa! Nar jag var i Thailand - Tao sa flirtade manga av invanarna med en men det ar for att ca 80% av befolkningen pa Tao ar fran Burma och inte thailandare, men oj vilken skillnad anda. Direkt nar vi landade pa flygplatsen i Manila sa stirrade alla pa mig! Och det ar verkligen ingen overdrift nar jag skriver ALLA. Dom alskar vita manniskor och framforallt LANGA tjejer. Poliser, vakter, alla andra killar och tjejer kallade pa en och beratte hur vacker man var, hur lang man var och hur fint det ar, nagra sjong "you are so beautiful" och nagra andra fotade mig. Gick in pa toaletten och mottes av en koreansk tjej i min alder som verkligen stannade mig och fragade mig en massa saker och sa att jag var sa fin och fragade om jag var modell och sen bad hon om min facebook. Man blir glad, men det ar anda sa galet.. Och pa en av dom andra flygplatserna han jag inte mer an innanfor dorrarna forens ett helt gang med koreanska tjejer + en liten bebis stannade mig med att saga "hi, hi, hi" i kor. Jag bara, "ehm.. hi?" och tankte vafan, har jag traffat dessa nagonstans och sen glomt? For dom hejande verkligen precis som om vi var basta vanner. Iaf sa ville dom bara tala om hur vacker och hur lang jag var och ta en bild pa mig. Sen ville dom att deras lilla bebis skulle pussa mig pa kinden. Alla "aah-ade" i kor och var overlyckliga. Jag gick darifran liute chockad... Renate har hallt pa att skratta ihjal sig flera ganger for det ar verkligen blickar och kommentarer var man an gar. Dom har lixom inga hamningar nar det galler att ge komplimanger och saga vad man tycker. Nu har man vant sig lite efter nagra dagar har i Fillippinerna, men jag kan fortfarande gapskratta nar jag tanker pa det. Sa folk, har ni minsta lilla daligt sjalvfortroende? Ak hit! :)

Sa det var ett langt utlagg om hur trevliga Fillippinerna ar, for dom ar verkligen megatrevliga! Dom ar sa himla hjalpsamma och omtanksamma. Har man tidigare hyllat thailandare sa ar det dags att sluta med det. Nog for att thailandare ar trevliga, men fillippinarna tar priset! :).

Vi var iaf ute i Cebu city och kollade in nattlivet. Som jag sa tidigare sa ar dom ju kristna och lever precis som vi, sa dar var hur mkt fillippinare ute som helst. Gick in pa en nattklubb som heter Heat och vi snurrade snabbt forbi dansgolvet da jag kande mig som mamma till alla. Dom var iaf ett huvud kortare an mig och anda ar vi i samma alder, haha.. Men vi hade trevligt, manga fillippinare kom fram och snackade och flirtade och det basta av allt, dom kan engelska! Ocksa ett stort + i kanten for det ar dom inte bra pa i Thai.

Gick hem till vart hostel senare "Travelbee" som jag last om i Lonely Planet (LP ar bast! Har nastan luslast om alla stallen vi akt till och det ar till sa mkt hjalp!! Tack Jamie for att du var sa snall och kopte den till mig i julklapp :)). Vi var ju framme i Cebu runt 23.00 och letade boende lange innan vi hittade nagot. Fullt overallt eller aaaalldeles for dyrt. Men vi fick iaf ett rum pa Travelbee, ett rum for 5 pers, haha. Det var skabbigt och vi vagade inte ens oss in i duschen fast vi verkligen hade behovt det efter en lang dags resande. Men vi sov anda bara i ca 5 timmar innan vi skulle upp och bege oss mot Malapascua. Val uppe sa at vi frukost (nudlar i kopp som jag ater varje dag till antingen frulle eller lunch eller bade och. Kostar ca 5-6 kr. Skitbilligt och gott!) och bestallde taxi som skulle ta oss til bussen som sen skulle ta oss vidare till Malapascua.

Vi kom pa att det kanske vore en ide att kolla vadret sa det gjorde vi. Upptackte till var forskrackelse att det skulle regna varje dag pa Malapascua. FAN DA!! Vi hade redan haft san javla otur sa vi blev inte alls speciellt glada. Bestamde oss illa kvickt for att aka till flygplatsen och se om vi kunde fixa flyg till utanfor Boracay istallet. Tog taxi till flygplatsen och hittade ett billigt flyg till Boracay och payade det direkt. Hade lite mer an 1 timme pa oss innan flyget skulle ga. Gick direkt till check-in och jubblade for att vi hann med.. denna gangen. Da fragade kvinnan i check-in oss om nar vi skulle aka tillbaka igen.. Vi bara "ehm, vet inte.. far se". Da svarar hon att vi kan inte checkas in forens vi har en giltig hembiljett att visa upp. FAN IGEN!! Kan det vara mojligt att ha san har javla otur?! Sprang till en dator och bokade hembiljett illa kvickt och sprang tillbaka till check-in och hann precis. Thank god. Men vid denna tiden sa vagade vi inte ropa hej inu. Helt chockade over vilken otur vi haft sa vagar man knappt vara positiv langre.

Men nu ar vi iaf har. Pa ljuvliga och helt underbara Boracay. Kom hit med en bat fran flygplatsen som tog ca 15 min. Bor fint och jattenara den helt enormt vackra stranden - White beach. Den ar 3 km lang och vitare an vitast. Och havet ar sa javla underbart turkost. Som att bada i en bassang. Vi har verkligen bara njutit sen vi kom hit och jag ar SA glad, trots allt klydd, att vi ar har. Att jag valde att aka hit av alla stallen.

Mkt ar billigare har an i Thailand ocksa. Typ internet som ar ungefar halva priset och dessutom snabbare. Maten ar lite billigare beroende pa vad du ater. Boende ar ungefar det samma. Vi har som sagt ett jattefrascht rum MED varmvatten (lyyyx!!!) for 80sek/natt/pers. Massagen ar lite billigare och aven drinkarna. Tyvarr finns har inga buckets och det ar verkligen trist. Men jag har nog inte druckit min sista bucket denna resan, det ar jag ganska saker pa ;). Och har ar sa vackert, verkligen jattejattevackert! Och den omtalade solnedgangen.. det finns verkligen inte ord! Jag har aldrig varit med om nagot liknande. Det ar vackert i Thailand ocksa men den omtalade solnedgangen pa Boracay tar priset. Det ar sa vackert att vi varje kvall gar ner till stranden vid 17.30 bara for att sitta och titta och njuta. Onskar att alla ni vore har och fick se det med mig. Det ar SA vackert!

Jag och Renate har legat pa stranden och pratat och varit sa tacksamma for att vi ar har. Detta ar verkligen att leva en dag i taget. Underbart!

Nu borjar klockan bli mkt och det ar dags for sunset igen.. Skont att fa skriva av sig lite.. Kanns som jag missat massor som jag velat skriva om, men det far jag ta sen da.

Ha det underbart alla! Love you <3

Pa resande fot. Ligger och vantar pa farjan i Koh Phangan som ska ta oss till Surathani..
Billiga och goda nudlar. Perfekt mat for en backpacker! :)Stranden i Boracay - White beach. 3 km lang och helt underbart. Just nu fylld med massor av kineser da dom firar nyar idag. Gladjehoppar.. ser valdigt crazy ut men skit i det.. :)
Renate gladjehoppar for solnedgangen :)
Pretty awesome, hey?Jag, Renate och Johanna fran U.S igarkvall. Borjar bli fint brun nu... :)
Peace!

3 kommentarer:

  1. Vilka underbara bilder! Kan riktigt föreställa mig hur det varit att sitta där och mysa i solnedgången. Hahaha, jag skrattade gott åt dina hysteriska fans!XD De tror säkert att du är Rihanna, nu är du ju solbränd också, haha!;D Smart att följa det fina vädret, gött att ni hann med också. Billigt är ju riktigt najs, det gillar vi.=)
    Vad bra att boken kommer till användning, det hoppades jag verkligen, med tanke på den extra vikten!;) Jag saknar dig tokmycket. Känns tomt i Sverige!;P Hoppas tiden går fort här och långsamt hos dig!<3

    SvaraRadera
  2. Så underbart. Det är dit man skulle alltså :)

    SvaraRadera
  3. Vilken strand. Nu har ni blivit otroligt duktiga på att ta er fram. En gåva som du har med dig hela livet. Njut njut njut.

    SvaraRadera