söndag, mars 06, 2011

Bangkok - the great city

Har aldrig gillat Bangkok så mkt innan som jag gör nu. Bangkok är härligt, stort och fullt av möjligheter. Reser man som jag så bor man självfallet på Khao San Road - backpackernas paradis.

Jag hoppade av bussen 05.30 på morgonen och gick längst Kha San. Det enda jag kände var frihet och glädje. Skönt att vara där och jag kände mig så himla trygg. Den här resan har lärt mig mkt och framför allt hur lätt det är att resa runt på egen hand. Jag älskar det! Man kan tycka (som min kära mor tyckte - hon var så orolig över att ha mig ensam i Bkk) att det skulle vara lite läskigt att vara själv i Bkk men jag har inga som helst problem med det. Oroar inte mig ett dugg!

Jag gick längst gatan och försökte hitta boende. Kollade på några styckna och efter en stund hittade jag rum på ett hotell (tyvärr glömt namnet :/)som låg mitt i smeten. Fick betala 640 baht (lite dyrare än vanligt men det var det värt, sista kvällen och allt) och då ingick varmt vatten, AC och cabel tv - mkt lyxigt! Tog en skön och efterlängtad dusch och la mig några timmar och sov mellan 06-09. Sen var det dags att göra Bangkok. Började dagen med frukost på en trevlig restaurang på Khao San och sen 70 mins helkroppsmassage på hotellet för 200 baht (46 sek). Sen tog jag taxi in mot Siam (där all shopping finns) och började shoppingäventyret på Central World. Spenderade minst 2 timmar på underbara och efterlängtade Forever 21 och fick med mig lite kläder, lite smycken och ett par presenter. Sen gick jag från C. World till MBK och stannade upp och kollade lite stånd här och var. Bara njöt av min sköna, sista dag.

MBK. Har man aldrig varit där kan man inte riktigt förstå hur stort det är. 8 våningar (varav 7e och 8e är bio och spel-våningar). Där gick jag hela eftermiddagen och letade och letade efter fina presenter att ta med mig hem. Jag hade inte köpt så mkt under resan, mer än det jag själv använde under resan som lite kläder och smycken, så jag hade mkt att ta igen. Hade 10 000 baht att spendera (inkl boende och mat) och när pengarna började ta slut hade jag kunnat handla ännu mer! Visst får man väldigt mkt för 10 000 baht, men shoppoholic som man är så hade jag lätt kunnat spendera lite till ;). Åt sen lunch på Food center inne på MBK (vånging 4a) där vi åt några gånger förra året, jag, Jim och Sandra. Man får ett kort när man går in som dom sen drar på restaurangen som du väljer. Jag höll på att dö när jag kom in... När vi åt där förra året så reflekterade jag inte ens över priserna, dom var lixom normala för oss. Men nu, efter att ha levt budgetliv i 7 veckor, så var dom priserna rena rånet. Den rätten som jag saknat sen förra året och ville ha, kostade ca 300 baht - jag äter typ aldrig dyrare än 100 baht. Helt galet! Kändes fruktansvärt med tanke på att det jag ville äta inte smakar ett dugg bättre än falafeln på Mr K som kostar 60 baht. Fick bita ihop och kalaset slutade på ca 200 baht. Åt inte ens upp för den där chicken cashew smakade inte så gott efter allt. Det roliga med det hela är att man får se en sån tydlig skillnad på hur man kan leva i Thailand. jag har aldrig kännt att jag behövt snåla och äta dålig mat (enbart ätit underbar mat!!) och ändå har jag levt så mkt billigare. Boendet har absolut inte varit som på tidigare resor, men så mkt mer prisvärt!

Efter att jag shoppat i flera timmar så åkte jag upp på 7e våningen och kollade vad där gick för filmer på bian. Köpte biljett till Love & other drugs som började en timme senare och hann med en runda på nätet innan. Filmen var MEGABRA! Satt ensam (hade aldrig kunnat tro att det kunde vara så avkopplande och mysigt att gå på bio själv) med mina corn cheese-popcorn och mocka-latte och bara njöt. Grät en skvätt då och då också - filmen rekommenderas!

Sen när filmen var slut runt 22.00 tog jag taxi tillbaka till Khao San, slängde av alla mina saker på rummet och gick ner och letade upp en restaurang för en väldigt sen middag. Åt massaman som sista rätt och den smakade bajs! Sämsta massaman ever så jag var riktigt missnöjd! :/. Men sen blev det lite shopping till följt av massage. Sämsta massagen på hela resan! Hon tog i så mkt så jag höll på att dö.. När jag ryckte till av smärta så sa hon inte som alla andrac söta thailändare gör, "soooorryyy" - och sen tar det lugnare, utan hon sa "Pleeease, relax!". Bitch, tänkte jag. Så sämsta massagen och massaman på en och samma dag. Efter massagen (nu var klockan ca 01.00) så gick jag och åt min sista panncake med nutella och sen hittade jag en tjej i en gränd som satt och fixade med naglar, så där skaffade jag mig lite manikyr för 100 baht - såå bra pris! Klockan 02.30 landade jag på hotellet efter en väldigt bra sista dag. Trött packade jag mina väskor, tog en dusch och somnade sen gott i min lite hårda säng.

En väldigt fin dag i Bangkok!

Skepp o hoj!
Härliga, härliga båtturen från Tao till Surathani
Mitt fina rum på Khao San
Central World. någon som är sugen på att shoppa?
Forever 21!
Livat på Khao San road
Söta Magali som jag träffade på flygplatsen i Bkk och spenderade min tid i Istanbul med.

2 kommentarer:

  1. Alltså det är så sjukt kul och inspirerande att läsa om hur en hel dag sett ut. Man har ju gått här hemma och undrat "vad gör hon just nu?". Det låter så himla mysigt och harmoniskt att resa själv när du beskriver det. Och det låter så jäkla gött att allt är så billigt.. Vilket paradis!:)

    SvaraRadera
  2. Är Forever 21 butiken inne i Central World? Snälla svara på min blogg, skulle verkligen uppskatta det :)

    Puss

    SvaraRadera