onsdag, mars 02, 2011

Sista veckan på min underbara resa...

Bättre sent än aldrig? Javisst! Tänkte att jag måste uppdatera och berätta om min sista vecka i Asien. Har varit så mkt sen jag kom hem så har inte hunnit med riktigt. Träffat Jim, massor med vänner och familjen så det har varit fullt upp varenda dag. Tur det, hade blivit galen av att komma hem till lugn och ro, jag behöver ha att hitta på :). Och igår började jag jobba igen och det var skojigt!

Mina sista 2 dagar på Tao kommer jag ihåg att jag skrev om, och att jag skrev att jag skulle försöka hålla mig nykter och vila upp mig inför Phangan och full moon party. Tji fick jag. Näst sista kvällen hängde jag med 2 svenska tjejer, Lotta och Mimmi, som jag träffade i taxin när vi anlände till Tao. När jag kom ner på Lotus efter min sköna massage, köpte jag vatten och gick och slog ner mig hos dessa brudarna. Dom var såklart redan fulla och glada och tjatade och tjatade på mig att jag var tvungen att dricka med dom, det var trots allt sista kvällen på Tao tillsammans. Jag höll mig i ca 2 timmar och sen gick det utför, eller man kanske ska säga uppför ;). Hängde på Lotus en stund och sen gick vi till Diza och dansade loss. Efter det blev det en sväng ner på Lotus och sen drog vi till Maya för där hade dom värsta electro-partyt. It was awesome! Ännu en hård kväll, men som jag sa till alla andra och som alla sa till mig, det är sista veckan, ta det lugnt kan vi göra när vi kommer hem :).

Sista dagen på Tao.. Jag tog mig upp i hyfsad tid och gick till mitt favoritcafé New Heaven och köpte världens godaste salmon-creme cheese bagel och en kanelbulle (smakade sååå svenskt - därför jag älskade det caféet!) som jag sen tog med mig till stranden. Låg där i flera timmar och bara hade det så jäkla gött. Kände lite sorg i hjärtat för att jag visste att det var sista dagen, men försökte njuta och bara vara. Efter timmars avkoppling mötte jag upp med Renate, fixade med pengarna och sen gick vi för att göra oss iordning. Sista kvällen skulle vi spendera tillsammans. Gick till Shoppers och åt god pad thai och sen blev det en sväng till Fishbowl och Jespers avskedsfest. Jesper har bott på ön i 9 månader och blivit dive master och nu var det dags för han att dra hem. Drack lite med han och dansade lite sen drog vi vidare mot Lotus bar. Sista kvällen så ett besök där var en självklarhet. Tyvärr så märktes det ganska rejält att folk hade börjat bege sig mot Koh Phangan (har man inte fixat boende innan så måste man, och då skojar jag inte, helst vara där minst 5 dagar innan Full moon). Men vi hängde där ett tag och sen drog vi tillbaka till Fishbowl och festade tills jag kände att det var dags att bege mig hemåt. Sista kvällen var bra och jag och Renate hade riktigt kul. Kändes väldigt sorgligt att säga hejdå till både henne och Tao. Men jag hade ju några dagar till framför mig så grät gjorde jag inte.... :).

Så på onsdag morgon gick jag alltså upp tidigt och begav mig mot båten som skulle ta mig till Phangan. Framme på Phangan tog jag taxi in mot city och letade rätt på Jaya där jag skulle möta upp med Yvonne. Yvonne satt fint och snällt och väntade på mig i restaurangen :). Men ävl där så fick jag reda på att tjejen i receptionen som hade lovat mig en säng i hennes dorm room, hade gett bort den sängen till någon annan. Så jag fick alltså 2 alternativ (men det ena gav hon inte mig förens jag hade våndats över alternativ nr 1 hur länge som helst): att få en säng i massagerummet på Jaya. Där fick jag vara mellan 22.00 och 10.00 på morgonen och detta ville hon ha 500 baht för och då fick jag använda duschen efter kl 22.00. Say what? Jag tyckte ju detta var lite skamligt så vi diskuterade fram och tillbaka och till slut så slutade det med att jag fick dela säng med Yvonne för 200 baht/natt i ett 14 personers dorm room. Haha, det var mysigt och härligt, lite skabbigt men helt okej! Helt okej med tanke på att jag fick bo i centrala Haad Rin (skitnära Full moon-stranden) för 50 spänn/natt.

Och sen när vi var påväg till rummet för att dumpa av mina saker så mötte vi Liam och Sean, dom två australienska killarna som vi hängde med på Tao en natt (som Yvonne träffat i Kambodja någon månad tidigare). Vi käkade lunch ihop och drog ner på stranden och solade och badade, innan vi bestämde oss för att skilja på oss och dra hem och göra oss iordning innan vi skulle mötas för middag på kvällen. Vandrade hemåt och halvägs till hotellet så gick strömmen i hela Haad Rin. Kol svart överallt! Detta var inte så jätteöverraskande då det händer lite då och då i Thailand, men efter 10 min brukar det vara up and running igen. Men! Inte denna gången. Strömmen var väck i säkert 1,5 timme så vi satt bara i vårt lilla allrum på hotellet med några andra i mörker och var lagom frustrerade över att vi inte kunde duscha eller nånting. Snacka om att jag jubla när strömmen kom tillbaka (hade precis packat ihop mina kläder och necessär och var påväg ner till ett kolsvart duschrum som jag tänkte lysa upp med mobillampan).

Sen blev det middag på favvorestaurangen Mr K 2. Underbart ställe (liknande snabbrestaurang fast med allt möjligt) där mina favoriter är falafel (så satans gott!!), chicken snitzel sandwich och massaman. Verkligen allt är jättegott och så sjukt billigt (rätterna kostar mellan 50-100 baht = 12-24 sek).

Efter all mat drog vi neråt stranden för att parta loss. Köpte vars en bucket och jag och Liam klagade över hur vattniga dom var. Lösningen på det? Vi dricker upp det så fort som möjligt så vi kan köpa ny. Fick ny på köpet av mitt bucketstånd "Jamie" när vi köpt 5 så vi köpte några till och hux flux förstod vi ingenting. Fulla och galna blev vi och hade tokroligt! Sean hoppade i eldhopprepet och vi dansade på bord i flera timmar. Sprang mellan de olika ställena på stranden och hade aproligt! Runt 5-6 tiden på morgonen var det dags för lite nattmat och sen körde jag och Liam på några timmar till. Badade i skumbad på stranden och dansade till soluppgången. Helt underbar känsla och vi hade så fruktansvärt kul! Dansa från mörker till att solen värmer din kropp - underbart! :) Letade efter mina flipflop som någon snodde (fast dom bara var några meter från mig och inga människor där vi dansade), i säkert 1 timme. Slutade med att jag hade ca 10 omaka par i handen och försökte lösa det på bästa sätt. Påväg från stranden sa jag till Liam "jag ska bara kolla så dom kineserna inte snott mina skor." "have u seen my shoes?" och ena killen "sooooorry". Han hade fantamej snott dom! Men tur i oturen fick jag tillbaka dom och vi fick oss ännu ett gott skratt, haha. Hemma och la mig 08.30 - glad och trött.

Full Moon-dagen. Ojoj, detta var första dagen som jag vaknade med riktig bakfylla på hela resan. Huvudvärk utan dess like. Drog ändå mig upp ur vår trånga säng så vi kunde bege oss till Mr K och äta frulle. Falafel blev det minsann och sen stranden. Min sista stranddag på denna underbara resa.. Kändes ledsamt och jag tänkte mkt på det när jag badade och kisade mot den varma solen. Vi hade mysiga timmar jag och Yvonne. Hon lovade att fortsätta sola för mig hennes 3 resternade veckor - bra deal.

Sen nalkades det kväll och vi gjorde oss i ordning för att dra ner till Jayas restaurang där det var free paint. Målade oss snygga och färgglada (jag hade på mig mitt älskade linne från första full moon) och drog sen och åt på.. Mr K förstås ;). Sen begav vi oss mot stranden. Mötte upp med Sean och Liam och målade oss lite till och sen festade vi loss hela natten. Jag hade bestämt att jag inte skulle dricka alls, sen blev det till att jag bara skulle dricka liiite, och sen var det kört. Men vi hade så jäkla kul så det var det värt :). Bestämde att jag skulle lägga mig senast 04 (frågade folk om klockan heeela tiden) iom att jag skulle bli hämtad av taxi kl 11.00. Klockan blev 06-06.30 innan jag var i säng. Vi 4a satt länge på Mr K 1 (finns alltså 2 Mr K men 2an är min favvo) och åt, hade lite matkrig (man blir lite halvgalen på den ön) och snackade skit. Sa sen adjö och vi begav oss av hemåt. Mkt fin kväll även detta!

Sen var det alltså avresedagen och jag och Yvonne hade ett litet sorgligt hejdå innan jag lämnade rummet (alla andra sov som slöfockar vid den tiden!). Båtturen till Surathani var mysig. Låg uppe på däck och fick några sköna soltimmar. Sen var det några timmars väntan i Surathani innan bussen skulle avgå. Bussen gick vid 18.00-tiden och vi var framme i Bangkok kl. 05.30. Alltså väldigt många timmar på buss! Tur att man hade fått lite dålig sömn dom senaste dagarna så man kunde slappna av lite på bussen iaf. Det gäller ju att planera ;). Satt bredvid en trevlig kille från Canada. Fick en filt utdelat bara så den fick man minsann dela på, haha. Så folk, det gäller alltså att vara öppen och social om man ska kunna åka buss runt i Thailand :).

Firar.... ehmm.. att vi finns! ;) Först Diza sen Lotus!
Jag, Yvonne, Mimmi och Lotta. Mimmi och Lotta är svenskar precis som jag!
Jag och min fina holländare!
Jag, Robin (ännu en svensk..pju) och en annan dude.
Jag och Yvonne på Jaya på Phangan

Långt jävla inlägg. Bangkok får fylla ett eget...

1 kommentar:

  1. Alltså Wow.. Allting låter så jäkla underbart!!! Men hahaha, shit vad jag skrattade åt flipflop-historien!XD Ser så himla skönt och kul ut på bilderna! Jag vill diit!

    SvaraRadera