fredag, mars 25, 2011

Paris, baby!

Det tog minsann inte lång tid alls innan jag var ute på vift igen. Sitter as we speak på vårt mysiga hotellrum i underbara Montmartre (centrala Paris) och gör oss lite redo för att gå ut och äta. Har haft en heldag i Montmartre och bara gått rundor och upptäckt vårt närområde. Vi bor ett par hundra meter från Moulin Rouge och metro-stationen och har nära till precis allting. Här finns restauranger överallt, överlyxiga caféer med maaaassor av smarriga kakor, crepes-stånd som säljer pannkaka med nutella (THAILAND-feeling!!), mysiga butiker och MD, KLC, Starbucks och allt sånt om man nu känner för det.

När vi anlände till hotellet som heter Beausejour Montmartre, efter att först tagit tåg från flygplatsen och sen metro från ett stopp till "vårt" stopp, så gick vi först lite fel innan vi hittade rätt. Jim ville tvunget (man som han är) leta reda på hotellet själv utan att ta hjälp då han hade letat och kollat karta redan igår. Fine, tänkte jag och gick och kollade med en kille i ett crepes-stånd för att ha en backup om Jim inte skulle klura ut det. -"Aha", utbrast Jim och sa att det var åt "det" hållet. Skakade på huvudet gjorde jag för killen hade sagt att det låg åt precis andra hållet. Jim var envis och jag sa "okej då, men hoppas verkligen att du har rätt för mina fötter gör ooont". 2 minuter senare var vi utanför hotellet och Jim hade haft så rätt, så rätt - good boy (till skillnad från fransören som inte hade någon aning om var hans rumpa var)! :).

Ett litet missöde skedde på hotellet (för övrigt ett suuupermysigt hotell med en lummig innergård och världens mysigaste cafédel och reception), vårt badrum var inte städat! Vi var inte så upprörda över detta för resten av rummet såg så fint ut, tänkte snarare att dom måste glömt det, och vips så öppnade en städerska upp dörren (där stod jag i bara tröja och trosor) och skrek till och stängde dörren, 1 min senare så ringde dom från receptionen och sa att dom inte hunnit städa badrummet och genast ville göra det. Så, no problems där inte och det tackade vi för.

Så efter vi dumpat grejerna drog vi ut och satte oss på en jättemysig uteservering och åt en god lunch. Det är ganska dyrt här, man får räkna med 150 spänn/måltid ungefär (fast det visste vi sen innan då jag handlat på mig en Lonely planet om Paris ;)). Där satt vi ganska länge och stekte (läs svettades) för gudars vad varmt det varit idag. Jag rättar vad jag tidigare sagt om att det skulle vara en riktigt fin vårdag i Paris, det var en riktigt fin sommardag! Jättevarmt och skönt och det har varit helt underbart! Kan knappt fatta att vi bara är 2 timmar från Sverige.
Sen gick vi bara och mös rundor i några timmar i Montmartre - härligt och SÅ vackert.

Så, hur hamnade jag i Paris kanske ni undrar nu? efter att bara varit hemma i Sweden i 1 månad sedan senaste resan? Jo, fina Jim ringde mig på jobbet för ca 1,5 vecka sen och sa att han hade en överraskning. Jag undrade vad såklart (nyfiken som man alltid är!), och då svarade han att han hade bokat en resa till Paris till oss. Kan ni fatta?! Det tog mig ett par dagar i alla fall.... och nu är vi HÄR! :)

Tout pour le moment - l'amour.

1 kommentar:

  1. Hotellet ser helt fantastiskt mysigt ut!:) Hahaha, fransörisen kanske drev med dig. "Hihi, nu ska jag lura vilse turister." Ååh... Låter helt galet underbart.. Jag vill också ha sommarväder! Puss<3

    SvaraRadera