tisdag, mars 29, 2011

Louvre, Eiffel och katakomberna

I söndags var ännu en dag med resande på vår kära tunnelbana (jag skojar inte när jag säger att Jim ville åka överallt, även om det bara var en hållplats, för att han tyckte det var så jävla bra - själv kände jag väl att man kunde gå den dära hållplatsen för att det bara var någon halv km emellan ;P). Vi var nere och beskådade Paris de catacombes som dom byggde ca 20-30 m ner i marken för herrans många år sen. Här finns alltså tusentals människor begravda i väggarna och detta fick vi beskåda. Tunnlarna är mer än 300 km långa och 2 km av dom var till beskådning. Det var långa smala gångar och väldigt mörkt. Man fick gå på huk för att det var väldigt lågt i tak. När vi gått ca en km och undrat när dom där "jäkla skeletten" skulle dyka upp så kom dom. Det var alltså ca 5 meter med högar av skelett (huvuden och allt..) på vardera sida av den smala gången. Riktigt sjukt, och det tog aldrig slut! Resten av km var det så.. tror det handlade om miljontals kroppar. Det var en upplevelse och definitivt värt den timmen vi fick spendera i kön.

Efter katakomberna blev det Mc Donalds för första (och sista) gången och sen hem till hotellet för att vila upp oss lite.

På kvällen var det dags att upptäcka Eiffeltornet. Det går inte att beskriva hur stort och överväldigande det är. MY GODH säger jag bara.. När man se det på foto så tänker man att det är verkligen väldigt stort, men i verkligheten är det så mkt större.. och vackrare! Såg det någon gång under dagtid och sen då denna kvällen. Då var det upplyst och så vackert (bilder kommer såklart)! Vi åkte upp till andra etagen då det var den enda som var öppen. Tillräckligt tycker jag då man såg ut över precis hela staden. SÅ FIIINT!! Vi hade även velat äta i restaurangen där men det fanns ingen chans utan bokning :/. Begav oss ut vid 21.30 för att börja kvällen med middag (och sen ta eiffeltornet) men det slutade ned att vi åt 00.30 istället - good work ;).

I måndags.. Ja, vad gjorde vi då? Jo vi sov ganska länge för att vi kom i säng sent - vi har fått våra sömntimmar på denna resan och det har varit underbart! Jag är annars ganska kass på att unna mig ordentligt med sömn och ställer klockan alltid, what so ever.

Jo, vi åkte alltså till Musée du Louvre. Det kändes som ett måste när man är i Paris och det var väldigt fint att se. Vi beskådade många fina tavlor (en hel del som var sådär) och gick över en liten del av utbudet. Det sägs att det tar 9 månader att ta sig igenom muséet om man ska kolla på all konst - vi hade inte 9 månader ;). Men vi såg iaf Mona Lisa precis som så många andra och känslan efter var väl ungefär "jahapp, det var det det. ska vi gå vidare nu?". Där fanns 1000 andra tavlor som var vackrare, mer detaljrika och med finare budskap. Men kul att ha sett iaf!

Efter konsttittande begav vi oss mot ett café som hette Tea of The. Jättemysigt och där åt jag god sallad och drack mojito-ice tea. Så sjukt gott och fräscht! Kan inte Sverige bara bli liiite coolare och ha buckets och mojito-ice tea?! Hade suttit fint..

På kvällen drack vi vin på hotellet och blev luriga innan vi gick och åt en fin middag. Gratinerad löksoppa (som jag älskar!) till förätt och sen jättegod anka. Vin till maten blev det där med och vi visste knappt om vi skulle orka med maten, haha.. Sen gick vi till La Machine du Moulin Rouge där vi skulle beskåda fina, svenska bandet Shout out Louds. MKT BRA! Förutom jag och Jim var där ett par andra svenskar. Jag och Jim stod längst fram i mitten och jag skämtar verkligen inte när jag säger att jag och Jim röjde mest av alla. Det var en mkt fin kväll med skön musik! :). Jim fick spellistan av gittaristen i slutet av konserten, andra gången så han var ganska nöjd ;). Efter konserten blev det crepe med nutella och sen hem till film. En mkt fin dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar