måndag, december 13, 2010

Vaccinationer & sjuklåda

Idag har jag varit nere på stan och tagit min sista vaccination. Ajaj vad ont jag har i armen nu! Värre än när jag tog sprutan mot svininfluensan. Tog Typhim Vi som har en varaktighetslängd på 3 år. Så nu ska jag inte få salmonela inte ;). Köpte även med mig Dukoral hem så nu ska jag nog inte behöva bli magsjuk. Håll tummarna!

Passade på att fråga lite om olika vacciner. Läste först på vaccination.nu (kolla in om du ska ut och resa!) och kollade vad som rekommenderades och inte. Detta frågade jag om:

Typhim Vi - Spruta mot salmonela. Rekommenderas och bör tas om man ska vara iväg mer än 3-4 veckor.
Polio - Spruta. Tog man detta vaccin som liten (i princip alla svenskar fick detta i grundskolan) så har man en hållbarhet till ca 20 års ålder. Kan vara bra att ta men var inget måste, och speciellt inte till denna resan, tyckte sjuksköterskan.
Dukoral - Drickvaccin mot turistmage. Ett måste tycker jag.
Difteri - Spruta. Inte viktigt.
Japansk encefalit - Spruta. En väldigt allvarlig virusinfektion som man får av en viss slags myggor. Störst risk för att bli drabbad om man hänger i djungeln eller på landsbygden. 1/3 dör, 1/3 får allvarliga men för livet (förlamning) och 1/3 händer det inget med. Låter inte så najs va?! :/. Men ingen sådan spruta till mig. Tänker inte hänga i djungeln eller på landsbygden.
Tuberkulos - Spruta. Behövs om du ska arbeta och umgås med sjuka, inhemska barn t.ex. Inte aktuellt i mitt fall heller.

Jag är iaf glad för att jag ställde en massa frågor och har nu lite mer kött på benen. Nu är jag tillräckligt vaccinerad med Hepatit A+B, Typhim Vi och Dukoral.

Efter besöket på sjukan så begav jag mig mot Apoteket och köpte på mig lite nödvändigheter.
  • Ibuprofen - Smärtstillande. Alltid bra att ha med sig på resan!
  • Resorb - Vätskeersättning. Och det säger sig själv va? ;)
  • Öronproppar till flygresan
  • Plåster
  • Bifolac - Magsyretabletter. Återställer balansen om du blir magsjuk. Kan användas som förebyggande eller när du väl blivit sjuk. Bra att ha!
  • Tandkräm
  • Tandborste

3 kommentarer:

  1. ta med silvertejp. kan laga allt från en trasig ryggsäck till att göra ett provisoriska bandage till en bruten stortå :P

    SvaraRadera
  2. Härligt, då är du riktigt vaccinerad nu!:) Att köpa med sig lite medicin och grejer hemifrån är nog bra ide, hade jag inte velat köpa i annat land när man inte känner till det. Puss

    SvaraRadera
  3. Vilken koll du har, bärr!=) Fixat efter-sol än? Ta en som hjälper mot solsveda. Om jag känner dig rätt lär du behöva det!;) Puss<3

    SvaraRadera