torsdag, januari 13, 2011

I am an advanced diver!

Hey! Nu var det på tiden med ett litet inlägg känner jag :). Har haft fullt upp i flera dagar (I know, det ska man inte ha på sin semester) men det har det varit värt. Bestämde mig för att ta Advanced oxå och blev klar med den igår. Fick göra ytterliggare 5 dyk och alla med olika teman. Navigation, nattdyk, djupdyk, fish ID och multilevel (att man planerar sitt eget dyk och dyker utan dive master). Har varit sjukt kul! Även navigation var dyk utan dive master och det var jäkligt spännande. Det var jag och 2 sköna människor som gjorde Advanced-kursen nu så vi gjorde alla dyk ihop. Gick även Open water med dom så det var skönt att dyka med folk som man ändå litar på. Fick betala 7650 baht för advanced vilket är ca 1900 sek (billigare om man gjort OW på samma ställe så detta priset var med rabatt. Annars ca 8500 baht). Både OW och Advanced är billigast att ta på Koh Tao om man jämför med resten av världen. Så det känns ganska värt det :).

Nattdyket var sjukt spännande! Jäkligt nervöst i början. Hoppa i ett svart hav med en svart himmel ovanför, men väl nere i vattnet så var det så himla lugnt och mysigt. Man simmade runt och mös kan man säga.. :). Havet är ju fullt med självlysande plankton så när man rörde sig i vattnet så glittrade det jättejättefint. Vackert! Riktig upplevelse!
Djupdyket var oxå coolt. Gick ner till 30 meter vilket är max för advanced. Det var sjukt dålig sikt där nere så vi stannade inte där så länge. Men coolt att ha gjort det. Gick ner på cirka 27 när vi gjorde vårt multilevel-dyk oxå. Det sjuka är, att man tänker verkligen inte på att man är så långt nere i vattnet. Om man är på 18 eller på 30 spelar lixom inte så stor roll. Det som gör skillnad är ju vad man ser.
Nä, jag rekomenderar verkligen alla att ta dykcert! Det är verkligen en upplevelse varje gång man dyker! :). Har ju tagit lite bilder oxå med utrustning och allt på, men på detta internetcafeet fick man visst inte lägga in bilder.
Är iaf en sjukt stolt advanced diver nu - Woohoo!! :D

Annars då? Jo förutom att ha dykt så har det varit mkt fest. Man festar i princip varje kväll och det blir många, mååångas buckets. Om ni frågat mig igår så hade jag sagt att jag älskar buckets men just nu vill jag inte ens titta på en. Japp, man blir bakis även här :P. Oftast hjälper det ganska snabbt med vatten (man dricker ju så mkt vatten här ändå) men idag känns det lite tufft. Och vi som ska åka till andra sidan ön och hänga med ett jättetrevligt par som vi träffade under OW-kursen och dricka drinkar och äta gott. Tror nog att det ordnar upp sig ;).

Och Koh Tao. Jag ÄLSKAR Koh Tao! Detta är utan tvekan det bästa stället som jag besökt i Thailand. Här finns lixom allt. Fin miljö, här är mysigt, god och väldigt billig mat (äter typ aldrig för mer än ca 100 baht/måltid vilket är ca 24 spänn), fest, trevliga människor, bra dyk, billigt boende.. Ja, typ allt! Vi är sjukt nöjda och det känns sorgligt med tanken på att vi ska lämna detta stället om mindre än 1 vecka.. Vill inte!

Varje kväll hänger vi på Lotus Bar som ligger på stranden. Där är massor med mattor med dyner att sitta på och massa tända ljus. Där är fullproppat med folk varje kväll och man hittar schysta människor att hänga med varje gång. Där är eld-show med grymma killar mellan 21-00 varje kväll och efter det åker mattorna och dynorna bort och det blir ösigare än ösigast med dans och bästaste musiken (verkligen grymt bra musik - aj lööv!). Jag vill bara att alla ni ska få uppleva detta.. Tänker på det varje kväll när vi sitter där att det är helt underbart och att det inte finns ord som kan beskriva den jävligt sköna känslan man har när man sitter där. Man bara njuter och har så jävla kul. Vill berätta och visa bilder men det är ju lixom inte samma sak. Detta måste upplevas irl! :).

Andra schysta barer som vi hängt på är Fizz som också ligger på stranden, bredvid Lotus. Där är riktigt chill och skön stämning. Sen har vi Diza bar som är en nattklubb, dit går vi när dom stänger på Lotus vid 2 halv 3-tiden. Sen hänger man på Diza tills dom stänger vid 05 och är man sugen på mer fest efter det (det är vi oftast, haha) så drar man till Cave bar. Där var vi till ca 06.30 imorse och då hade dom inte ens stängt när vi gick. Så som ni förstår så finns här allt! :). Men Lotus är iaf vår absoluta favorit! Love Lotus!

Har träffat många jävligt schysta människor också. Hängt en del med en jävligt trevlig engelskman. Vi klickar och har jävligt kul ihop! :). Träffat sköna schweizare och lite USA-are och en hel del andra människor. I princip bara killar. Killar är så mycket lättare att hänga med och ha kul med. Det är riktigt kul med alla människor man träffar och när jag tänker på saker som jag ska säga så läser jag upp det på engelska i huvudet, haha. Man blir lixom lite skadad när man pratar så mkt engelska. Men det är najs! För övrigt så är det väldigt mkt engelskmän här, typ majoritet förutom alla inhemska.

Och solbrännan då.. Jo om den kan jag inte säga så mkt. Har sammanlagt kanske legat på stranden i 6 timmar sen vi kom till Thailand. Här har regnat nästan konstant i 2 månader och det verkar vara det värsta dom varit med om på jättelänge. Igår var nog första riktigt fina dagen och då satt jag i klassrum/dök hela dagen. Så ingen sol där inte... Men jag hoppas att det blir bättre snart så man kan bli lite brun och känna sig lite finare. Visst har man blivit lite brunare men det är ju inte som innan när man varit här. Nu går det ju liiite segare framåt. Men som tur är så har vi ju ca 6 veckor kvar på oss ;). Och ja, det har ju varit mkt dyk för mig (9 dyk på en vecka) och då får man inte riktigt njuta av solen. Men det löser sig.. Bruna ska vi nog allt bli! Men än så länge behöver ni iaf inte känna er jätteavundsjuka på den biten.. bra va?! ;).

Funderar föresten på att åka till Koh Phangan efter vi varit här. Det är fullmoon-party där nästa vecka och då är det ca 30-40 000 som festar på stranden. Så eventuellt blir det ett stopp där på ett par dagar innan vi drar till Koh Lipe. Hade varit sjukt skoj! :).

Nu tänkte jag och Emma gå och få oss lite massage innan vi går till hotellet och gör oss iordning. Kan inte riktigt bestämma om jag vill ha fotmassage eller thaimassage... I-landsproblem, right?! ;).

SAKNAR ER ALLA DÄR HEMMA!! Vill prata mer med alla så det får bli bättring på den fronten. Nu kommer det ju vara lite lugnare framöver iom att jag är klar med alla kurser. Och ni som inte fixat Skype, gör det (heter sansan-87)! Det är sjukt bra att snacka där. Och billigt!

Hoppas ni har det bra, ta er försiktigt fram i snön. Och när ni fryser, tänk på mig! ;). KÄRLEK till er!

7 kommentarer:

  1. Jag skulle vilja skriva ...Ta det lungt nu!....Var rädd om er!...drick inte för mycket!...akta er för droger!...osv..osv...men det ska jag inte . Ha det nu så jättekul och roa er i värmen. Njut av tiden ni har där. Puss o kram mamma

    SvaraRadera
  2. Vill bara säga att allt låter ju underbart!!! Och grattis än en gång:). Nu kan du dyka ner till 30 meter och hur coooolt är inte det:). Skulle jag aldrig våga!!!!!!
    Härligt, med så mycket trevliga människor och fest:). Njut, nu av er massage och goda drinkar ikväll! Ser fram emot alla bilder! Miss you too stumpan <3 Puss och kram

    SvaraRadera
  3. Hoppas verkligen vädret blir bättre för er nu så ni får njuta av sol och bad i massor!!!:) Puss

    SvaraRadera
  4. Det är riktigt intressant att läsa om dykningen, man blir verkligen galet sugen! Grattis till advanced, jag tycker du gjorde helt rätt i att ta det med!=)
    Nattlivet låter som en dröm. Verkligen en DRÖM! Om jag tidigare funderat på vart jag skulle vilja ha drömsemestern så funderar jag inte längre!;)
    Hoppaw ni får rejält med sol nu, ta och chilla järnet! Älskar dig, missar dig massor!!<3 Nu ska jag göra mig i ordning, snart blir det första träffen för matte c.=P Pussar&kramar<3

    SvaraRadera
  5. Vi håller med Barbro. Glöm inte att koppla av och ta det så easy med spriten. 6 veckor kvar....
    Isiga gator vacklar man till jobbet på...

    SvaraRadera
  6. det låter trevligt ta det lungt med alla go dringkar det finns där men ha det bra på dig vi har snö fal nu ... mvh fam loft

    SvaraRadera
  7. Härligt!
    Grabbarna lämnade just Koh Samui och Koh Phangan. Åh vad sugen jag blir på Thaimat nu...
    Flera bloggare jag följer är just i Thailand nu. Känns olidligt haha. SÅ avis. Dyka i mörker, djupdyk. Du är modig!

    Här är det kallt och hemskt. Jag räknar ner till vår resa!

    SvaraRadera